Varför la jag ned min röst i frågan om Jasplan till Libyen

Riksdagen fatta beslut i frågan om att bestå militärt insats i Libyen fredagen den 1 april. Men jag har inte röstat för det utan lade ned min röst.

Jag menar att skydda civila i en krigssituation mot en diktator som bryter mot folkrätt och mänskliga rättigheter är mycket vällovligt. Därför bör man i princip vara för en flygförbudszon när det gäller Libyen. Det hela blir problematiskt när man kommer till frågan om att med stridsflyg skydda civila. Frågan är hur den skall förverkligas. Från både Gulfkriget och Irakkriget, då det talades mycket om hur effektiva precisionsbombningarna var, att man bara bombade militära mål och inte civila. Det visade sig vara nys alltihop. Många civila dödades. Jag har därför varit tvivlande till löften om att man bara skall bomba militära mål. När det gäller den svenska militära insatsen är jag emot den därför att jag bakom den anar helt andra bevekelsegrunder än att man vill göra en insats för folkrätt och mänskliga rättigheter. För vad är det Sverige varit bäst på när det gäller internationella insatser. Inte har det varit militära sådana utan humanitära. Den svenska militära insatsen är mycket kostsam. Varför åtar sig Sverige inte istället den humanitära sidan av insatsen istället för att engagera sig i den militära? Det vore bättre använda pengar.

 

Vi har stadgat i vårt partiprogram i bl.a. att ”USA och EU-länderna försöker luckra upp FN:s grundläggande tes om fredliga medel och försvar för den nationella suveräniteten mot en
överväldigande medlemsmajoritet som kategoriskt motsätter sig de
mäktiga ländernas rätt att kränka de maktlösas nationella suveränitet. Det innebär inte att FN står maktlöst inför brott mot mänskliga rättigheter. Tvärtom kan FN använda många fredliga medel, inklusive ekonomiska och politiska sanktioner för att förhindra massiva och
grova övergrepp. Ett reformerat och demokratiserat FN får större legitimitet när det ingriper med fredliga och militära medel mot folkmord, brott mot folkrätten och stater som grovt bryter mot mänskliga rättigheter”.

Med bakgrund av det som står i partiprogrammet gör mig också tveksam till en militär insats är att de som varit hetast på gröten när det gäller militära ingripanden är att det är de gamla kolonialmakterna med intressen i Afrika, som Frankrike och England, vilka fortfarande har ekonomiska intressen i Libyen. Så var exempelvis president Sarkozy väldigt tidigt ute och förespråkade en militär insats. I Sarkozys fall handlade det också om att hävda sig inrikespolitiskt mot Marie Le Pens extremt högerpopulistiska parti.

Nato skall leda den militära insatsen i Libyen. Under lång tid har Sverige genom olika avtal med NATO-länder när det gäller t. ex. utvecklingen av krigsmaterial och krigsmaterielexport kommit att glida allt längre allt närmare NATO. Vänsterpartiet är emot en NATO-anslutning och har varit motståndare till dessa olika typer av NATO-samarbeten. Att nu delta i en militär insats ledd av NATO knyter oss allt närmare en NATO-anslutning, som majoriteten av det svenska folket inte vill ha.

Det har talats och skrivit mycket om just JAS-Gripen i debatten. Varför just JAS-Gripen? Varför inte någon annan flygplanstyp? På mig verkar det som en del försvarsvänliga svenska politiker blivit krigstokiga och ser en möjlighet att använda Libyen som ett övningsfält för realistiska övningar när det gäller JAS-Gripen. Ingen säger det, men jag tycker mig känna en obehaglig doft.

 

2 responses to “Varför la jag ned min röst i frågan om Jasplan till Libyen

  1. Hejsan!
    Jag tycker att du gjorde rätt vad gäller dödandet av andra människor i en tveksamt fall, nämligen Libyen.
    Hälsar
    Djavad Yazdi

  2. Hejsan Amineh
    Skönt att se att det fanns fler som tänkte som jag. Nu har ju dessutom händelserna i Syrien visat hyckleriet i Libyen för nu massakreras människor utan reaktion från EU eller svenska JASägare, inga indignerade krav på svenska insatser. Hur svenska vpolitiker kunde rösta för detta och hur Sverige kunde skicka trupp är för mig obegripligt. Vad hände med att skicka sjukvårdare?
    Tack för dina viktiga texter inifrån riksdagen fortsätt skriva så läser vi.
    Mkh
    UlfÅman v Oskarshamn

Kommentera

