Om Seven-föreställningen på Gotland

Idag kl.11.15 blev det 7-Seven på scenen i Almedalen på Länsteatern. Det var fullsatt och kön började formeras redan 45 min före starten.
 
Det var en stark uppleverlse utifrån mitt perspektiv. Jag som kände igen mig innerligt i kvinnornas situation i Afghanistan, Pakistan, Nordirland, Ryssland, Nigeria, Kambodja och Guatemala. Egentligen finns det inte så mycket skilland i sättet uppleva förtryck och diskriminering var man än befinner sig, allt handlar om överordning och underordning, hel tenklet det patriarkala våldet och dominans insnärjd med tradition, fattigdom och religion.
 
Jag ville så gärna att det också var sju manliga poliser, politiker och tjänstemän som jobbar inom Migrationsverket som skulle ta på sig dessa roller, även om det inte skulle känna igen sig som vi gjort när vi gått igenom och läst hela pjäsen. Men det skulle ändå väcka känslor – det skulle räcka för att agera.
 
För övrigt var det roligt och personligt att också kunna medverka även om jag inte alls är någon bra skådespelerska.

Kommentera

