Billström nonchalerar förtrycket i Iran

I en debattartikel i Aftonbladet ger jag min syn på Tobas Billströms handlande i Iran-frågan.

Det är ett smidigt sätt för ministrar att smita från ansvaret som blivit allt mer populärt och säger till mig i besserwisseraktig ton som om jag inte kände till vad den svenska grundlagen säger om ministerstyre. Han sa att han inte har för avsikt att här i kammaren göra någon överprövning av Migrationsdomstolens beslut.

Men jag har faktiskt inte begärt någon överprövning av migrationsministern. Vad jag ville var att upplysa honom om att det kanske finns systemfel – för något allvarligt fel är det när svenska domstolar beslutar om avvisning av människor som fått flyktingstatus av UNHCR till ett land som till exempel Iran.

Läs hela här.

Kommentera

